Get Adobe Flash player
Login



Startpagina History Harley Davidson

postheadericon Geschiedenis Harley Davidson

bron: Wikipedia

800px-Harley-Davidson_Company

Geschiedenis

Twee jonge engineers, William Harley en Arthur Davidson, vrienden sinds hun jeugd, werkten in hun vrije tijd aan hun eerste motorfiets. Twee broers van Arthur, Walther en William, voegden zich al snel bij dit duo, maar een onbekend gebleven Duitse immigrant, die de Franse "De Dion" motor kende, gaf de doorslag aan de totstandkoming van hun bedrijf. In 1903 verscheen een eencilinder motorfiets met een vermogen van 3 paardenkrachten. Op 30 augustus van dat jaar werd de Harley-Davidson Motor Company opgericht. Bill (William) Harley, de ontwerper van de groep, ging verder studeren op zuigermotoren, en in 1909 verscheen de eerste "V-twin", een zuigermotor met twee cilinders onder een hoek van 45 graden. Deze "V-twin" werd al snel een succes.

In de jaren twintig stonden de HD's bekend als bijzonder robuust en betrouwbaar op de toen tamelijk ruwe racecircuits. Aan het eind van de Eerste Wereldoorlog stond er een stenen Harley-Davidson fabriek in Milwaukee. In de Tweede Wereldoorlog werd de Harley-Davidson internationaal bekend als motorfiets van de bevrijders. Ze werden per schip via Moermansk in groten getale naar Rusland verscheept als oorlogshulp, en reden zodoende ook aan het oostelijk front. Menig verzamelaar heeft later zijn "Liberator" ergens uit een boerenschuur in het Oostblok gehaald en gerenoveerd.

Beroemde types zijn de genoemde "Liberator", de "Knucklehead" (1936), de "Duo Glide" (het eerste model met voor- én achtervering) en de majestueuze "Electra Glide" (1965) (het eerste model met elektrische startmotor). Na een periode van samengaan met andere firma's binnen de AMF-groep (American Machine & Foundry), waarbij ook andere motoren werden voorzien van het HD-merk (Aermacchi-HD en HD-Cagiva), kocht een groepje gefortuneerde liefhebbers in 1981 de Harley-Davidson naam terug voor 75 miljoen dollar ("The Buyback"). Ze kwamen in 1983 met een nieuwe lijn HD-motorfietsen met het zogeheten Evolution-blok, bijgenaamd Blockhead, op de markt waaronder de 833 cc Sportster, een goedkoper maar kwalitatief goed instapmodel dat was bedoeld als concurrent van de vele Japanse motorfietsen. Velen kochten daarna de grotere 1340 cc V-twins. Er zijn vele modificaties bedacht en men ziet HD's zowel in de meest kale -, als in bijzonder opgesmukte versies rondrijden.

In de cultfilm Easy Rider speelden HD-motoren van het type "custom", ook wel chopper genoemd, een hoofdrol. Customs met hun vele chroom en extreem hoge sturen, zijn in de zestiger jaren (en lang daarna) een hype geweest. Veel merken hebben een vergelijkbaar model uitgebracht.

Harley-Davidson_002

Huidige tijd

Types V-twin-blokken: Flathead (Liberator), Knucklehead, Panhead, Shovelhead, Blockhead. Deze namen verwijzen naar de vorm van het kleppendeksel en zijn in feite bijnamen. HD zelf heeft steeds een andere typeaanduiding (bijvoorbeeld: model J, F, ..., Evolution²)

Liefhebbers blijven de oudere modellen onderhouden en berijden. Er zijn veel HD-clubs van enthousiaste mannen en vrouwen.

Enige bekende HD-modellen van de laatste jaren: de "Softail" waarbij de achtervering onderaan het frame is verborgen zodat de motorfiets eruit ziet als een hardtail, zoals in de jaren voor de invoering van de achtervering; de "Fat Boy" die feitelijk een apart model is in de softail-familie; en de "Heritage", een softail in retro-uitvoering; de Sportster-familie; en de Touring familie waartoe onder meer de "Electra Glide" en de "Road King" behoren.

Meest recent is de ontwikkeling van het "Revolution" blok in 2001. Dit is een vloeistof gekoeld 60 graden V-twin motorblok dat wordt toegepast in de VRSC familie. Het bekendste model uit deze familie is de "V Rod". Dit hoog toerige motorblok is nogal een trendbreuk met de luchtgekoelde V twins, iets waar de overwegend traditionele Harley fans vaak aan moeten wennen.

In 2008 bracht Harley Davidson "The Rocker" en "The Rocker C(Chroom)" uit naar aanleiding van het 105 jarig bestaan van de company. Deze behoord tevens ook tot de Softail familie. De 2 opvallenste kenmerken aan deze motor zijn: Deze motor kan zowel als mono-zitter alsook als duo-zitter worden gebruikt door een kliksysteem dat zich steeds onder het hoofdzadel bevind en heeft een standaard brede achterbrug voor een 240 achterband(in het dagelijkse leven word dan ook wel gesproken van een dikke/vette kont).

Laatst aangepast (vrijdag, 28 mei 2010 07:30)

 
enquête
Wat vond je het leukst aan de Roadking Rally 2010?